تفاوت DNS و VPS در چیست؟ مقایسه جامع VPS و DNS

تفاوت DNS و VPS

تفاوت بین DNS  و VPS در چیست؟ دانستن تفاوت بین DNS و VPS این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند بهترین، امن‌ترین و مناسب‌ترین سرویس را برای حساب کاربری خود چه در بازی‌های آنلاین و چه در تجارت الکترونیک داشته باشد.

ابتدا با هر دو سرویس DNS و VPS به‌طور کامل آشنا شویم؛ مزایا و معایب هر دو را بشناسیم و با آگاهی کامل به مقایسه بین DNS و VPS بپردازیم تا بتوانیم انتخابی بی‌نقص داشته باشیم .

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

DNS چیست؟

DNS چیست؟
معرفی DNS

DNS یک استاندارد، برای مدیریت نام و دامنه وب‌سایت‌های موجود در اینترنت است . دی ان اس را می‌توان دفترچه تلفن آنلاینی در نظر گرفت که شما را به مخاطب موردنظرتان متصل می‌کند.

در دنیای اینترنت نیز زمانی که قصد باز کردن سایتی را دارید، مرورگر با استفاده از DNS ثبت شده سایت بر روی دامنه، شروع به یافتن سرور و سایت مورد نظر می‌نماید.

DNS چگونه کار می‌کند؟

کامپیوترها جهت ارتباط و شناسایی یکدیگر به آدرس IP نیاز دارند،بنابراین  DNS یا Domain Name Server ، آدرس یا نام دامنه قابل درک توسط انسان را، به اعداد ip قابل درک برای سیستم کامپیوتری تبدیل می‌نماید.

با این کار عملیات جستجو در اینترنت جهت یافتن سایت مورد نظر آغاز می‌شود، بر عکس این اتفاق نیز زمانی رخ می‌دهد که بخواهیم نتیجه این جستجو را ببینیم؛ در این حالت DNS اعداد IP را به کلمات قابل فهم و درک انسان تبدیل می‌کند.

نکته ای که باید در اینجا به آن دقت نمود این است که، IP هرسایت در اینترنت باید در سرورهای مختلفی قرار بگیرد تا دسترسی کاربران به سایت‌ها سریعتر اتفاق بیفتد. چرا این اتفاق می‌افتد؟ در ادامه با یک مثال آن را توضیح می‌دهیم.

فرض کنید در یک روز میلیونها کاربر از سراسر جهان وارد بازی محبوب و پرطرفداری چون LOL می‌شوند. اگر این سایت فقط در یک سرور DNS ذخیره شده باشد، چقدر زمان می‌برد تا افراد مختلف از اقصی نقاط مختلف دنیا بتوانند به بازی دسترسی داشته باشند؟؟؟

به همین دلیل اطلاعات DNS در سرورهای مختلفی به اشتراک گذاشته می‌شود و به‌صورت محلی در سیستم کاربر نیز ذخیره می‌شود. پس اگر کاربر در یک روز چند  بار از یک سایت دیدن کند؛ نیاز نیست هر بار اطلاعات مورد نظر خود را از سرور DNS درخواست نماید؛ چون اطلاعات در حافظه کش سیستم کاربر دخیره شده است. علاقه مندان جهت آشنایی بیشتر با مفهوم DNS می‌توانند مقاله DNS چیست را مطالعه کنند.

DNS Server چیست؟

dns server

DNS Server ها مجموعه جهانی از DNS ها می‌باشد، که تمام درخواست‌ها را مدیریت می‌کند. این سرور ها در سلسله مراتبی سازمان‌دهی شده‌اند و فعالیت می‌کنند. در بالاترین رده این سلسله مراتب، سیزده سرور اصلی که به آن ریشه یا root server می‌گویند قرار دارد.

سرورهای DNS اصلی یا ریشه به دلیل دیتابیس کامل و عمکرد جامع معروف هستند و مالکیت این سرورها برعهده کمپانی‌های معروف و مستقل است.

بیشتر بخوانید: کاهش پینگ وارزون

مزایای سرور DNS

از مهم‌ترین مزایای سرور DNS این است که استفاده از اینترنت را برای کاربر آسان می‌‌کند. قطعاً به‌خاطرسپاری IP آدرس سایت‌های مختلف، برای هر کاربر سخت و یا حتی غیر ممکن است؛این سرورها با تبدیل اعداد  به نام، این کار را برای ما بسیار راحت کرده‌اند.

ثبات بالا یکی دیگر از مزایای  DNS Server ها است. اگر به هر دلیل ممکن، آدرس ip سایتی تغییر نماید، کاربر جهت دسترسی به آن سایت بایستی ip به‌روز آن سایت را داشته باشد و این وظیفه برعهده DNS است تا IPآدرس‌ها را با روشی سریع و ثابت به روز کند.

بیشتر بخوانید: کاهش پینگ پابجی

معایب سرور DNS

در کنار مزایای سرور DNS، این سرورها معایبی نیز دارند که یکی از اصلی‌ترین آنها DNS Attacks است. در این حالت هکرها می‌توانند به جای آدرس واقعی یک آدر جعلی را جایگزین نمایند و بدین‌گونه راه را برای کلاهبرداری‌های اینترنتی باز کنند.

هدف این حمله‌ها اکثراً بانک‌ها و حساب‌های مالی کاربران است. اگر بدافزارها بتوانند تنظیمات DNS server شما را تغییر دهند، با واارد کردن آدرس سایت ممکن است شما را به سایت دیگری منتقل کنند.

این امر ممکن است باعث شود نام کاربری شما و یا حتی رمز عبور شما را ضبط کنند و امکان سواستفاده افراد را فراهم آورند.

جهت رهایی از این معضل بزرگ بهتر است یک آنتی‌ویروس قدرتمند روی سیستم خود نصب نمایید.

بیشتر بخوانید: کاهش پینگ فیفا

DNSها تا چه اندازه امن هستند؟

باتوجه به آنچه در مورد حمله بدافزارها به سرور DNS گفتیم به نظر می‌آید این سرورها چندان امن نیستند. خیلی از مواقع این سرورها مورد حمله بدافزار قرار می‌گیرند و این اتفاق از دید کاربر پنهان است و مخفیانه انجام می‌شود. در این حالت کاربر تنها زمانی متوجه حمله بدافزار می‌شود که بهجای وارد شدن به سایت دلخواه خود، به صفحه‌ای پر از تبلیغ و ویروس هدایت می‌شود.

اما این حملات زمانی خطرناکتر می‌شوند که کاربر حتی پس از حمله نیز متوجه خرابکاری و هک نمی‌شود؛ در این حالت کاربر به‌طور معمول به سایت مورد نظر خود وارد می‌شود بی‌آنکه بداند تمام اطلاعات کاربری و رمز خود را از دست داده است.

حال وقت آن استکه به تفضیل VPS ها را بررسی نماییم و در انتها تفاوت‌های این دو را لیست کنیم.

VPS چیست؟

VPS سرور چیست؟
VPS SERVER

VPS مخفف کلمات Virtual Private Server به معنای سرور خصوصی مجازی است. این سرور مجازی خود بخشی از یک سرور بزرگتر است که منابع آن سرویس بزرگ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در یک هاست اشتراکی منابع بین کاربران به‌صورت مشترک استفاده می‌شود بنابراین اگر یک کاربر از منابع بیشتر استفاده نماید، بر عملکرد دیگران تاثیر گذاشته و منابع آنها را کاهش خواهد داد.

در سرورهای مجازی اختصاصی به هر کاربر فضای جداگانه و اختصاصی اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین کاربران با مشکل کمبود منابع یا کاهش سرعت مواجه نخواهند بود.

در ادامه به بررسی سرورهای مجازی یا همان vps ها در بازی‌های آنلاین می‌پردازیم. آیا استفاده از vps ها در بازی گزینه خوبی است؟ تفاوت DNS و VPS در چیست؟ کدام گزینه جهت انجام بازی‌های آنلاین مناسب‌تر است؟

بیشتر بخوانید: کاهش پینگ فورتنایت

همانگونه که در تعریف سرورهای مجازی عنوان شد، این سرورها منابع زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و از آنجا که این منابع اختصاصی هستند نه اشتراکی، بنابراین در استفاده از منابع کمبود و محدودیتی پیش نخواهد آمد. این قضیه دقیقا همان نیاز اساسی کاربران و گیمرهای بازی‌های آنلاین می‌باشد.

بازی‌های آنلاین که روزانه میلیون‌ها نفر به سرور آنها وارد می‌شوند و شروع به بازی می‌کنند؛ سرعت نت و عدم کمبود منابع دغدغه بزرگی محسوب می‌شود.

حال متوجه شدید که تنها راه‌حل این مسئله VPS ها می‌باشند.

در مورد کسب‌وکارهای مختلف نیز این قضیه صادق است. کسب‌وکارها براساس نوع نیاز خود می‌توانند از سرور مجازی داخلی یا خارجی استفاده نمایند.

کاربردهای VPS

تفاوت VPS و DNS

  • کاربرد VPS ها به میزان منابع مورد نیاز هر سایت بستگی دارد. مثلاً یک سایت فروشگاهی با افزایش مشتریان یا محصولاتش، دچار کمبود منابع خواهد شد. این کمبود منابع باعث قطع دسترسی کاربر به سایت یا حتی قطع در زمان خرید می‌شود که این اتفاق ضرر بزرگی به فروشگاههای آنلاین وارد خواهد کرد.

یا مثلاً یک سایت بازی‌های آنلاین را در نظر بگیرید. اگر این بازی محبوب و پرطرفدار باشد یعنی ورود روزانه میلیون‌ها کاربر به آن جهت انجام بازی. حال کمبود منابع باعث سرعت پایین کاربر در بازی، فطع شدن مداوم حین بازی، عدم دسترسی به سایت و… خواهد شد که این اتفاق مساوی با مرگ آن بازی خواهد بود.

برای چنین سایت‌هایی قطعاً بهترین راه‌حل استفاده از سرور مجازی خواهد بود.

  • کاربرد بعدی استفاده از VPS ها کم کردن فاصله سرور تا کاربر، برای سایت‌هایی است که مشتریان و کاربران خارجی دارند. این عمل تنها با استفاده از سرورهای مجازی امکان‌پذیر است.
  • پنهان کردن آی پی کاربر، از دیگر کاربردهای این سرورهای مجازی می‌باشد. در بعضی از مواقع افراد با سایت‌ها یا شرکت‌های بزرگ خارجی در ارتباط هستند، اما طبق قوانین بین‌المللی امکان فعالیت با آی پی آن کشور وجود ندارد. مثلاً در بسیاری از بازی‌های آنلاین تحریم است و این بازی‌ها امکان استفاده کاربران ایرانی از بازی را نمی‌دهد.

اینجاست که سرورهای مجازی به داد کاربر می‌رسند و با پنهان کردن آی پی کاربر و یا تغییر آی پی آن به کشور دیگر باعث رفع تحریم‌ها خواهد شد.

با توجه به اطلاعات جامع و کاملی که در مورد دو سرور DNS و VPS پیدا کردیم، با مقایسه DNS و VPS  به‌راحتی متوجه می‌شویم که، تفاوت DNS و VPS در چیست؟

تفاوت DNS و VPS در چیست؟

  • امنیت

با توجه به آنچه ذکر شد سرویس DNS چندان قابل اعتماد نیست و به راحتی می‌تواند مورد حمله هکرها قرار گیرد.

اما سرویس VPS به دلیل پنهان نگه داشتن IP کاربرامنیت بیشتری دارد.

  • سرعت اینترنت

سرویس‌های  DNS  در مقایسه با VPS ها سرعت چندان بالایی ندارند. VPS ها به دلیل داشتن سرور مجازی در اقصی نقاط دنیا سرعت را بسیار بالا می‌‎برند.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد با مقایسه DNS و VPS به درک بهتری از تفاوت‌های میان این دو سرور بپردازیم، با توجه به موارد  ارائه شده همانطور که دیدید با توجه به مزایای DNS  اما باز هم در مقام مقایسه با VPS ها رتبه بالایی نمی‌گیرد. بنابراین برای انجام بازی‌های آنلاین توصیه ما به شما استفاده از VPS ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *