تفاوت vps و vpn در چیست؟ بررسی جامع مقایسه vpn و vps

در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه vpn و vps بپردازیم که از نظر نوشتاری شباهت بسیاری با یکدیگر دارند اما از لحاظ کاربردی تفاوت چشمگیری را دارند. VPS یک آی‌ پی شخصی محسوب می‌شود به این منظور که بر روی هر سیستم به طور جداگانه پیکربندی می‌شود. VPN عملکردی بالعکس نسبت به VPS دارد به این منظور که کابران می‌توانند به کمک VPN به آی پی مجازی متصل شوند و تحریم‌های ایجاد شده را دور بزنند.

البته VPN مشکلاتی را به همراه دارد که می‌تواند از کارایی آن بکاهد؛ به عنوان مثال هربار پس از قطع و وصل شدن اینترنت، آی پی کجاز شما تغییر خواهد کرد و در نتیجه هویت قبلی شما را از بین می‌برد. در ادامه این نوشتار قصد داریم شما را با مفهوم کلی VPS و VPN آشنا کنیم و همچنین مزایا و معایب VPS و VPN را به طور کامل و در اختیار شما عزیزان بگذاریم، با ما همراه باشید.

‌(Virtual Private Server) VPS چیست ؟

برای خرید VPS شما هزینه کمی را پراخت می‌کنید که در مقابل آن سطح دسترسی و عملکرد شما بالا می‌رود. در واقع زمانی که اقدام به خرید سرویس VPS می‌کنید، پشتیبانی وبسایت موردنظر، آی پی سرور مجازی را در اختیار شما می‌گذارد که به کمک آن می‌توانید تحریم‌های مختلف را پشت سر بگذارید و هویت خود را به یک حساب مجاز تبدیل کنید. در نظر داشته باشید که سرور مذکور باید از زیرساخت‌های استاندارد بهره‌مند باشد. سرور VPS همانند کامپیوتر خانگی شما از رم، هارد و پردازنده برخوردار است اما از قدرت پردازش بیشتری برخوردار است. همچنین با استفاده نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز منابع سخت‌افزاری آن بین چند کاربر VPS تقسیم می‌شود که این سرور‌ها در ساختمانی با نام مرکز داده واقع شده‌اند.

نکته‌ای که می‌تواند VPS را از VPN متمایز کند، ارائه یک آی پی ثابت است؛ علاقه مندان توجه داشته باشید که زمانی که یک سرویس VPS را خریداری می‌کنید، آی پی که به شما تعلق می‌گیرد در واقع یک آی پی ثابت است و تنها به شما ارائه می‌شود. این ویژگی بیشتر برای پلتفرم‌هایی که از کاربران خود احراز هویت می‌خواهند استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه آی پی ثابت با آی پی پویا

مزایای VPS

مقایسه vpn و vpsشما با دریافت کردن مشخصاتی مثل آدرس سرور و رمزعبوری که توسط شرکت ارائه‌دهنده این خدمات برای شما ارسال شده است می‌توانید وارد فضای وی‌پی‌اس‌ها شوید. این VPSها می‌توانند به کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن‌همراه هوشمند و تبلت(اندروید یا IOS) اتصال ایجاد کنند که با متصل شدن به آن امکان استفاده از امکاناتشان میسر می‌شود.

  • کاهش هزینه ها

شما بخشی از سرور‌های اختصاصی واقعی را دریافت می‌کنید که از هزینه‌ی کمتری نسبت به سرور‌های اختصاصی برخوردار می‌باشد. به طور کلی میزبانی VPS بسیار مقرون به صرفه است که بین وب‌های مشترک و سرور‌های اختصاصی به عنوان میزبان قرار می‌گیرد.

  • امنیت

یکی دیگر از مزایای این سیستم می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد که به طور مجزا برای هر سیستم قرار می‌گیرد که هر وب سایت سیستم عامل و منابع خود را دارد. از این رو نفوذ سرور‌های دیگر به امنیت آن بسیار دشوار است در ادامه به چند مورد دیگر برای مقایسه vpn و vps اشاره خواهیم کرد.

  • شما می‌توانید یک آی پی‌ثابت و اختصاصی از هر کشور و منطقه‌ای که مد نظرتان می‌باشد را انتخاب کنید.
  • از طریق تلفن همراه هوشمند، تبلت، کامپیوتر و لپ‌تاپ می‌توان متصل شد.
  • دسترسی به سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس امکان پذیر است.
  • ارتقای منابع سخت‌افزاری در آن میسر است.
  • دارای سرعت بیشتر و کیفیت بهتر که بیشترین تفاوت vps و vpn در همین مورد است.

بیشتر بخوانید: سرور کاهش پینگ پابجی

معایب VPS

معایب VPS 

  • تعمیر و نگهداری آن‌ها

هر وب سایت دارای سیستم عامل و  نرم افزارهای خاص به خود می‌باشد که از این رو برای میزبان وب بسیار دشوار است از تمام سیستم عامل‌ها محافظت کند و همچنین حداکثر زمان آپدیت را تضمین کند، عوامل زیادی مانند امنیت، نگهداری و بروز رسانی به آن متصل هستند.

  • پیکربندی و مدیریت دشوار

برای راه‌اندازی آن تعداد زیادی از نرم افزارها و خدمات آن بایستی به صورت دستی وارد شود که برای مبتدیبان می‌تواند دشوار باشد و همچنین مدیریت این نوع سرور‌های مجازی در هنگام به وجود آمدن ترافیک زیاد بسیار دشوار است به دلیل اینکه بیشتر زمان منابع بر اساس حداقل نیاز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

VPN (Virtual Private Network) چیست ؟

فیلترشکن یا همان وی‌پی‌ان در اصل به معنای شبکه‌ی خصوصی می‌باشد. هنگام اتصال به اینترنت شما می‌توانید یک اتصال ایمن و محافظت شده جزئی را برا خود فراهم کنید. عملکرد آن‌ها به این صورت است که ترافیک اینترنت شما را کاملاً رمزنگاری می‌کند که از طریق آن هویت شما پنهان می‌شود از این رو ردیابی کردن اطلاعات شما مقداری سخت می‌شود و برای سرقت اطلاعات شما توسط افراد‌های دیگر کمی دشوار خواهد شد. حال که در مقاله مقایسه vps و vpn در چیست؟ توضیحی درباره‌ی VPN چیست ارائه کردیم در ادامه می‌خواهیم به مزایای آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: سرویس کاهش پینگ

مزایای VPN

مزایای VPN اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از VPN که می‌توان به آن اشاره کرد تغییر مکان جغرافیای شما می‌باشد که با اتصال اینترنت شما به VPN موقعیت جغرافیایی شما از جایی دیگر صورت می‌گیرد. با استفاده از آن امکان دسترسی به وب‌سایت‌هایی که در برخی از کشور‌ها مسدود می‌باشد میسر می‌شود اما با اتصال به آن می‌توانید بدون محدیدت آز آن استفاده کنید ولی از محدودیت وب گردی بر خلاف vps برخوردار می‌باشد.

یکی دیگر از مزایای آن این است که می‌توانید تمامی داده‌های ترافیک خود را در محیط اینترنت رمزنگاری کنید که با استفاده ار این روش تقریبا درصد اینکه کسی بتواند به اطلاعات شما در اینترنت دسترسی پیدا کند کم می‌شود. در نتیجه امنیت شما کمی بیشتر می‌شود به طور مثال شما در یک کافه شاپ هستید و در حال استفاده کردن از وای‌فای آن مکان هستید که با استفاده از VPN امنیت شما کمی افزایش می‌یابد.

معایب VPN

معایب VPN

  • ممکن است قطع و وصل شود که زمان قطعی آن امکان دارد کمی زیاد باشد و همچنین عملکرد آن امکان دارد ضعیف شود.
  • فهرستی از از IP وی‌پی‌ان‌ها برای وب‌سایت‌های خاص مسدود است.
  • استفاده از باعث می‌شود که مصرف باتری گوشی شما زیاد شود.

مقایسه vpn و vps

مقایسه vpn و vpsدر این نوشتار همانطور که وعده دادیم مقایسه VPN و VPS را به طور کامل در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در حال حاظر بسیاری از گیمران و کاربرانی که به نحوی به برنامه‌های تغییر آی پی نیاز دارند، از VPS و مزایای آن بی‌خبرند! بدون شک شما هم یکی از قربانیان استفاده از VPN بودید و از نصب برنامه‌های مختلف تغییر آی پی خسته شدید؛ بنابراین بهتر است کمی VPS را جدی‌تر ببینیم. همانطور که گفته شد VPS از طریق سرورهای قدرتمندی که توسط تیم پشتیبانی دراگون وی پی اس خریداری شده است، به کاربران خود سرویس می‌دهد؛ اما چگونه؟

برخلاف VPN، زمانی که به VPS خریداری شده متصل می‌شوید، آی پی که در اختیار شما قرار می‌گیثرد، یک آی پی ثابت است و هیچگاه از بین نمی‌رود. این آی پی خریداری شده تنها به یک نفر ارائه می‌شود و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند مدعی آن باشد. در این حالت زمانی که وارد پلتفرم‌ها بازی یا ترید می‌شوید، می‌توانید تحریم‌ها را دور بزنید و آی پی خود را به یک آی پی مجاز تبدیل کنید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

مثال مقایسه VPN و VPS

فرض کنید قصد دارید وارد بازی کال آف دیوتی وارزون شوید. همانطور که می‌دانید وارزون مدتی پیش کاربران ایرانی را در لیست تحریم خود قرار داده بود و تنها روش برای دسترسی به بازی، استفاده از برنامه‌های تغییر آی پی بود، اما زمانی که اینترنت شما قطع و وصل می‌شد، آی پی که توسط VPN دریافت کرده بودید، تغییر می‌کند و احراز هویت شما دچار مشکل می‌شد. در واقع در حال اول شما با کمک VPN با یک آی پی مجاز(به عنوان مثال آی پی آلمان) به بازی متصل می‌شدید، اما پس از خاموش روشن کردن VPN آی پی شما به کشوری دیگر تبدیل شده است. بدین شکل وارزون متوجه واقعی نبودن هویت شما می‌شود و در نهایت حساب شما را بن می‌کند.

حال زمانه که به کمک VPS در بازی وارزون یک حساب کاربری ایجاد می‌کنید، آی پی شما با خاموش روشن شدن برنامه یا قطعی اینترنا تغییر نمی‌کند. به عنوان مثال اگر در زمان تهیه VPS سرویس کشور آلمان را انتخاب کنید، تا انتهای مدت سرویس، آی پی شما به آی پی کشور آلمان تبدیل می‌شود و اینگونه شما یک کاربر آلمانی تلقی می‌شوید. از دیگر تفاوت‌های VPS و VPN می‌توان به سرعت بالای VPS نیز اشاره کرد. در نظر داشته باشید که دلیل سرعت بالا، فاصله زمانی کوتاه سرورهای VPS با سرورهای پلتفرم مورد نظر است.

مطلب آخر

برای مقایسه vpn و vps می‌توان گفت از نظر کاربرد و عملکرد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند از این رو در عنوان مقایسه vpn و vps درباره‌ی عملکرد مطرح کردیم که با استفاده از سرویس‌های VPS می‌توانید به میزبانی یک یا چندین وب سایت بروید و یا نرم‌افزار‌های موردنیاز خود را نصب کنید. ولی VPN از عملکردی متفاوت‌تر برخوردار می‌باشد که با نصب آن می‌توانید فقط در محیطی امن به وب گردی خود ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *